Bloogle

viernes, 3 de enero de 2014

Llegir, escriure, parlar i escoltar

El concepte

En aquest apartat com ja haureu vist amb l'entrada anterior el que pretenc és donar quatre pinzellades sobre el tema que tractem, no és ni molt menys tot el que se'n pot dir d'aquest tema, però us animo a que investigueu pel vostre propi compte ja sigui amb enllaços que us faciliti, com amb altres fonts d'informació. Comencem!

Llegir, escriure, parlar i escoltar... són quatre paraules que haurem sentit un milió de vegades com a mínim, però que són realment?


  • Llegir és arribar a comprendre un text en la seva totalitat, però hi han quatre factors que poden fer variar aquesta comprehensió: 
    1. Llegir com ha procés actiu: la persona qui llegeix el text és la persona que en creara el significat, per tant, el significat que l'autor volia donar a la seva obra pot ser molt diferent  a la interpretació del lector.
    2. Llegir és aconseguir un objectiu: en funció de l'objectiu de la lectura ens la agafarem d'una manera o una altre, per exemple l'objectiu d'unes instruccions és que poguem reparar alguna cosa, i no hi ha discussió, però un text en el qual l'obejctiu és transmetre una opinió la discussió està oberta. 
    3. Llegir com ha procés d'interacció: la interacció text-lector és probablement el més important, ja que el text agafara una forma en funció dels coneixements del lector i també el lector agafara una nova forma a partir de les aportacions del text. 
    4. Llegir com ha procés de predicció i inferència continua: el lector formula una hipòtesi sobre el significat del text, i també de les seves parts mentre va llegint. Tot això ho fa a partir d’algun element del text, dels seus coneixements i interessos, i a mesura que avança en la lectura va fent més hipòtesis i refutant-ne d'altres.
Aquests quatre punts no me'ls he tret de la maniga com comprendreu, són les quatre implicacions que comporta el fet de llegir igual a compendre segons Isabel Solé.

  • Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu. Com que el concepte d'escriure és senzill d'assimilar tractarem els aspectes més rellevants per dur a terme de manera satisfactòria aquest procés. Hi ha tres aspectes diferenciats pel que fa a la correcció a la hora d'escriure. 
    1. Aspectes formals (el típics): aquí trobem els clàssics, que són la cal·ligrafia, relació del so amb la grafia i la disposició en l'espai.
    2. Aspectes lingüístics: aquest apartat engloba els aspectes morfològics, lexicològics, sintàctics i semàntics, per a mi els més complexos de dominar.
    3. Aspectes discursius (no tothom els hi dona la importància que mereixen, respecte pels aspectes discursius!): 
    • Tipologia textual
    • Propietats del text (coherència, adequació, cohesió, correcció i variació/estil)
    • Procés d'escriptura (planificar, redactar i revisar)

  • Parlar i escoltar van agafats de la mà quan es parlar d'una interacció comunicativa. 
    • Parlar no és res més que expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat, però no de qualsevol manera; ha de ser coherent, clar i adequat a la situació. 
    • Escoltar és el fet de comprendre un missatge a través d'un procés cognitiu de significat i d'interpretació del que se'ns vol transmetre. Per entendre-ho millor parlarem de sis requeriments per escoltar a la perfecció.
      1. Participar
      2. Respectar l'emissor
      3. Objectivisme per poder comprendre millor
      4. Descobrir els objectius de l'orador
      5. Obtenir les idees principals del missatge
      6. Reaccionar davant el missatge i parlar-ne
Reflexionem

Bé, ja som a l'apartat en que jo us dic que n'he tret de tot aquest estudi i us faig alguna recomanació/aportació de la meva propia collita. Per començar vull parlar dels quatre conceptes en general, són quatre conceptes que com ja he dit amb anterioritat ens son d'allò més familiars, però quans de vosaltres n'heu fet mai un estudi exhaustiu? És aqui on hi ha el problema, el nostre sistema educatiu parteix sovint de la base de que aquests conceptes mitjançant la pràctica s'assoleixen, però també és necessàri un procés de formalització. 
El cas més clar és el de parlar i escoltar, puc verificar aquesta afirmació per experiència propia, perquè en cap moment dels que he estat cursant educació primària, infantil i eso he tractat l'expressió oral i menys encara els diferents aspectes de com escoltar correctament. Per això sovint m'he trobat amb falta de recursos a la hora de fer un discurs i també quan era jo el que escoltava un discurs no s'havia ven bé quina era la meva funció com ha receptor d'informació. 
Per tant animo a qualsevol que hagi llegit aquesta entrada que vagi més enllà d'ara en endavant, que no només es quedi en el fet de poder parlar i escoltar a mitjes, sinó que parli i escrigui pensant en el que s'ha comentat més amunt. 

L'apartat en que el Venero treballa

Que he fet jo per millorar la meva meva comunicació tenin en compte aquest quatre ítems? Des de que he realitzat aquest estudi puc afirmar que principament on he notat un canvi més notable ha sigut en la meva manera de redactar, ja que mitjançant la lectura i síntesi de diversos articles he obtingut un munt de recursos nous. També he après una nova concepció d'escoltar que aplico en cada moment de la meva vida, des d'una petita discussió sobre política amb un amic fins al seguiment d'una classe a la universitat. Tot seguit trobareu un llistat d'articles bastant interessants sobre el procés comunicatiu, espero que us els pogueu llegir com jo he fet i que en tregueu profit (no només us quedeu amb una lectura per sobre, analitzeu cadascun dels articles), qualsevol pregunta que s'us plantegi escriviu-la als comentaris i si està al meu abast us la respondré.






























No hay comentarios:

Publicar un comentario